برخی عادات فرانسوی

ژوئیه 31, 2008 at 8:43 ق.ظ. 13 دیدگاه

راستش برای ما ایرانی ها که تعارف امر رایجی هست و جدایی ناپذیر و من اصلا باهاش مخالف نیستم(البته فقط در برخی موارد خوب هست)

کلا مردم ایران اخلاق خاصی دارندطی مدتی که با ایرانی هایی که سالهای زیادی رو در ایران بودن ارتباط داشتم متوجه شدم خیلی خوش گذرون هستند همیشه گرون ترین ایالت امریکا رو برای زندگی انتخاب میکنند

در اروپا هم که ایرانی ها طرفدار دو کشور خیلی خوبن یکی بریتانیا و یکی المان .اما غرض از این مقدمه این هست که

برخی اخلاق های فرانسوی برای ایرانی ها غیر قابل قبول و بیادبانه به حساب میاد عرض میکنم:

اگر دوست فرانسوی شما رو به مهمونی در منزلش دعوت کنه حتما به شما میگه که براش چی بیارید مثلا میگه لطفا برام شامپاین بیار یا یک کیک توت فرنگی یا لطفا برام پای سیب بیار (البته فقط محدود به خوراکی هست شامل جواهرات و کادوی گرون نمیشه)

پس اگر احیانا شما به فرانسه اومدید و صاحب مهمونی همچین درخواستی کرد اصلا تعجب نکنید چون از نظر اونها امر بسیار عادی و معمولی هست

و مشکل اینجا هست که پدر مادر من با اینکه خیلی سال در فرانسه زندگی کردند اما هروقت به مهمونی دعوت میشدیم و میزبان از ما درخواست میکرد مادرم بعد از مدتی غرغر هاش شروع میشد که اینا بوی از ادب نبردند شاید من کیک توت فرنگی پیدا نکردم انوقت تکلیف چیه ؟؟؟!!!

عادت دوم  اگر براشون کادو ببرید تا وقتی شما در کنار باشید اون رو باز نمیکنه و این کار رو بیادبانه میدونن مگر شما ازشون بخواهید انوقت کار شما از نظر اونها عجیب هست

عادت سوم به حمام علاقه ایی ندارند  مثلا در بین خانم های مسن فرانسوی به راحتی میشه افرادی رو پیدا کرد که در موهاشون (پدیکیولوسیس) میبینید فکر کنم که فارسی اون شپش میشه که برای من که مادرم به شدن به نظافت اهمیت میداد و همیشه از همسایه مسن ما دوری میکرد تا همین الان مسئله خیلی غیر عادی هست لازم به ذکر هست که بگم کلا ایرانی ها به مراتب از اروپایی ها تمیز ترن

حتی اگر به پیشینه تاریخی فرانسه هم نگاه کنید میبینید اختراع عطر که اولین بار در فرانسه بوده به همین دلیل هست که مردمش دیر به حمام میرفتن و برای خوش بو شدن عطر رو اختراع کردن

یک ضربالمثل قدیمی هست در فرانسه که می گن :(فرانسوی ها به حمام نمی رن مگر برای ظاهر  کردن عکس هاشون)

اتفاق بعدی تعصبی در مورد برخی غذا های سنتی :

شیرینی کشنده ایی دارند به نام کرپ البته در همه کشور ها مثل بریتانیا و ایتالیا هم این نوع شیرینی هست اما طعم اون فرق داره  یک شیرنی بسیار چرب و فوق العاده شیرین به مراتب از باق لوای خودمون شیرین تر روغن از این شیرینی میچکه

در دوران نوجوانی به یک مهمانی دعوت شدم که با اسرار ناچار به خوردن کرپ شدم تا دو روز تمام از هرگونه غذا دوری میکردم

چون اگه میگفنم این شیرینی کلسترول من رو جابه جا میکنه ناراحت میشدن به هر حال توصیه من رو جدی بگیرید کرپ رو اصلا امتحان نکنید

نارحت میشن که بشن بهتر از معده درد هست اینجا سرپیچی از اداب و رسوم اونهاخیلی بهتره

اینم از قاتل من

Entry filed under: مقالات, پراکنده.

از خواستن تا تحقق ان تصمیم دولت فرانسه در خصوص سلامتی بیشتر

13 دیدگاه Add your own

  • 1. طاهری  |  ژوئیه 31, 2008 در 10:15 ق.ظ.

    سلام خانم دكتر. از اینكه بدون زندگی در ایران اینقدر فارسی خوب می نویسد خیلی خوشوقت شدم. دوست دارم شما هم نقش فعالی در جنبش فارسی سازی ما ایفا كنید. دست كم می توانید با نوشتن مطلبی در اینباره و نظر دادن در بخش نظرات مارو همراهی و یاری كنید. پیشنهاد های شمارو هم استقبال می كنیم. موفق باشید.

  • 2. مخلوق Creature  |  ژوئیه 31, 2008 در 8:55 ب.ظ.

    از فلسفه تا ادبیات راهی نیست. (و بالعکس؟)
    همممممم!
    نمی دونم چی بگم.
    فقط همین که از تشویق و دلگرمیِ شما خیلی خیلی خوشحال و ممنونم!
    در پایان به قاتلِ مذکور سلامِ ما را برسانید! (یا نرسانید؟)

  • 3. fariba  |  اوت 1, 2008 در 3:51 ب.ظ.

    من دانشجوی زبان فرانسم ولی استادمون که ایرانی نیست و سالها تو فرانسه بوده انقدر تعریف میکنه که از کرپ. یه استادم داریم تازه از لیون اومده اونم خیلی تعریف میکرد تو دستوری هم که داد بهمون اصلا روغن زیاد نداشت.

  • 4. joliville  |  اوت 1, 2008 در 10:02 ب.ظ.

    به فریبا:
    دوست عزیز همانطور که خیلی از چیز های زندگی بسته با ادم داره خوراکی ها هم ضاعقه ایی و به سلیقه برمیگرده
    این طبیعی است که همه نظر مشابهی در مورد کرپ نداشته باشند و شما که توقع ندارید که یک فرانسوی که از خودشون بسیار متشکرن از شیرینی ها و غذاهاشون بد بگن
    در نوشته هم گفتم که کرپ انواع مختلفی داره
    لازم استادتون دوره اموزش اشپزی ببینه چون لازمه ساخت کرپ روغن هست
    دوست داشتید امتحان کنید

  • 5. محمد حسين نعيمي  |  اوت 2, 2008 در 6:21 ق.ظ.

    خانم استر با سلام
    بيان فرهنگ عمومي فرانسوي ها براي من قابل استفاده بود و اميدوارم اين گونه نوشته ها را ادامه بدهيد .شما كه در انگليس تحصيل كرديد ، آنان فرهنگ عمومي و رفتار و خصلت هاي فرانسويان را چگونه مي بينند ؟
    در ضمن به نظر مي رسد كمتر كسي از كرپ گريزان باشد.

  • 6. البرز  |  اوت 3, 2008 در 5:00 ب.ظ.

    مهمترینشو جا انداختی استر گرامی
    فین کردن شیپوری در جمع ، حالا هر جا که میخواد باشه: کتابخونه سینما، جلسه!

  • 7. طاهری  |  اوت 4, 2008 در 4:56 ب.ظ.

    سلام. ضمن تبریك این روزهای خجسته، با تحریم های اقتصادی آمریكا علیه ایران: مناظره ای نو در رسانه بین المللی «فرانس ۲۴» به روز هستم. منتظر دیدگاههای شما هستم. در ضمن مشاركت در «جنسش پارسی سازی» را نیز فراموش نكنید. موفق باشید.

  • 8. Amirhesabdar  |  اوت 5, 2008 در 3:15 ب.ظ.

    Au niveau de l’hygiène des français je vous trouve un peu injuste! C’est vrais que les français ont inventés des parfums afin de cacher leur mauvaise odeur à cause du manque de lavage du quotidien mais il ne faut pas oublié que la qualité d’eau avant le 19ème siècle étais très mauvais (à cause du déversement des ordures et eaux usées dans les rivières. Cela entraînait des maladies graves. (Due l’habitude des français de bois du vin, au lieu de l’eau, avec les repas)

  • 9. joliville  |  اوت 6, 2008 در 9:59 ب.ظ.

    به جناب حسابدار
    ا من ترجیح میدم فارسی حرف بزنم چون با این روند همه چیزی که از فارسی بلدم یادم میره

    اما در خصوص نظرتون کاملا با شما موافقم اما تجربیات ما ادم ها با هم فرق میکنه ولی نتیجه تجربه یک عمر در فرانسه به من این قبیل مسائل رو ثابت کرد

    راجع به پدیکیولوسیس که مسئله ثابت شده هست و قدمت تاریخی داره و صد البته که با گذشت زمان بهداشت در کشور پیشرفته ایی مثل فرانسه تغییر کرده همونطور که شما هم گفتید اگر رعایت نمیکردن قطعا با افریقای شمالی فرقی نداشتن

    اما امار بهداشتی که به دست ما میرسه نشان دهنده رعایت نکردن بهداشت هست به خصوص در اقایان فرانسوی و انگلیسی
    مبحث مفصل هست

  • 10. joliville  |  اوت 6, 2008 در 10:02 ب.ظ.

    به جناب نعیمی

    در کل انگلیسی از خودشون خیلی متشکرن اما به همه احتراممیزارن با همه اختلافی که با هم دران چه در خصوص بین المللی بود زبانشون
    و چه در خصوص هنر اما با هم کنار میان مردم با فرهنگی هستند

  • 11. joliville  |  اوت 6, 2008 در 10:02 ب.ظ.

    به البرز

    راستش این یک مورد رو توجه نکرده بود ولی اصطلاح شیپوری برام خیلی جالب بود

  • 12. محسن  |  اوت 9, 2008 در 8:27 ق.ظ.

    سلام. شما واقعا کامنت منو پاک کردین؟ چون خودم با همین چشمام دیدم ارسال شد؟ عجبا! حیرتا؟!

  • 13. joliville  |  اوت 10, 2008 در 8:05 ب.ظ.

    به محسن

    کامن شما رو پاک نکردم در قسمت از خواستن تا تحقق میباشد

    در مورد اپرای پراوانس منروز سوم فستیوال رو شرکت کردم اما خبری از اقای کیارستمی در این میون نبود نمیدونم شاید از دست من در رفته

    (کلا از جناب کیارستمی خوشم نمیاد به خاطر همین اخبار مربوط به ایشون رو هم دنبال نمیکنم)

    پروانس شهر بسیار زیبایی هست اما مهم بودن رو از استادتون بپرسید در چی میبینید هر شهری در نوع خودش مهم است

    همین که فستیوالی به این مهمی رو در اون برپا میکنن کافی هست

    در ضمن از خونگرمی گفته بودید باید به من حق بدهید که یک عمر بین ادم های سرد بودن نباید از من یک گوله اتیش بسازه

پاسخی بگذارید

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


برترین مطالب


