پرسپولیس,persepolis

ژانویه 25, 2008 at 1:11 ب.ظ. بیان دیدگاه

من ناچارا اغلب پست ها رو در یک روز مینویسم چون معلوم نیست که فردا یا پس فردا وقتش باشه یا سوژه رو فراموش نکنم

اما فیلم پرسپولیس خانم مرجان ستراپیMarjane Satrapi که درد دل خیلی ها رو گفته بود از جمله افرادی مثل مادر من

این فیلم به شکل یک انیمیشن سیاه و سفید است اولین بار که در کن اکران شد من و مادرم به دیدن این فیلم رفتیم از سکوت عجیب مادرم بعد از فیلم تعجب کردم وقتی پرسیدم من و برد به 19ساله پیش که از مادم پرسیدم چرا ما ایران زندگی نمیکنیم

وقتی تو خیابان کنکورد قدم میزدیم و صدای پاشنه کفش مادرم تنها صدای اون کوچه بود اسمان صاف و پرستاره و هوا سرد

اما از دوگانگی که همیشه در خودش بوده برای اولین بار بعد از این همه مدت برام گفت راستش بغض کردم اما جلوی خودم رو گرفتم اینکه دوست داشت فارسی رو مثل من حرف بزنه و دست تقدیر اونو به این سر دنیا کشوند

الان از دوستانی که مدتی از ایران به فرانسه اومدن از دلبستگی هاشون میپرسم میگن دلمون برای بوی گلاب و  شله زرد و حلواو عطر بهار نارنج شیراز و تیک تیک ساعت نوروز و پاییز پر برگ تهران و درختان چنار خیابان ولی عصر تنگ شده

مادرم ریحان میچیند نان و ریحان وپنیر اسمانی بی ابر اطلسی هایی تر

نور در کاسه مس چه نوازش ها میریزد (چه درونم تنهاست)

مرددمش میدانند که شقایق چه گلی است بی گمان انجا ابی ,ابی است(نمیدانم)

میگم با خودم مردم ایران چه صفایی دارن چشمه هاشان جوشان من ندیدم دهشان  با همه سختی های کمبود ها که اگر یک صدمش رو مردم اینجا میکشیدند انقلاب کبیردوم دیگری در فرانسه رخ میداد . اسمان اینجا هم ابی است مهربانی هست عاطفه نیست انسانیت هست ایمان نیست

این انیمیشن به این دلیل سیاه و سفید ساخته شده که تلخی و مشکلات رو به نمایش بگذاردpersepolis_09.jpgh_3_ill_914143_cannes-persepolis.gif11-1024-persepolis.jpgpersepolis-morceaux-choisis-2.jpg

نمیدونم این فیلم واقعا ارزش اینو داره که کاندید اسکار بشه یا فقط یک سیاست برای خراب کردن ایران

البته که در این فیلم که امیدوارم بتونید خودتون ببینید و قضاوت بکنید حرف دروغی نزده

روزی بهدیدن یکی از دوستانم که به تازگی از ایران اومده بود رفتم با هم یک بحث کوچیک راجع به ایران کردیم و در نهایت با شعر زیبای فروغ من رو خاموش کرد

در شب کوچک من افسوس باد با برگ درختان میعادی دارد

در شب کوچک من دلهره ویرانی است  گوش کن وزش ظلمت را میشنوی

من غریبانه به این خوشبختی مینگرم من به نو امیدی خود معتادم

…………….باد مارا با خود خواهد برد باد مارار با خود خواهد برد

تمام صدا هایی که روی شخصیت های این انیمیشن هستند مادر و مادر بزرگ فرزندان و خود خانم  ستراپی هست

Entry filed under: فیلم. Tags: .

تاوان,,expiation,atonement در مورد من

پاسخی بگذارید

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


برترین مطالب


